Skip to main content

The influence of self-regulation on 4th grade students' selective attention

The influence of self-regulation on 4th grade students' selective attention

Miranda, Sara Pontes

| 2020 | URI

Thesis

Dissertação de mestrado integrado em Psicologia
Academic success is a complex concept that comprises not only the good academic performance but
also the development of competencies and the accomplish of the ends of learning. Many variables
influence academic success among which are self-regulation and attentional control competencies. Still,
little is known about strategies that effectively develop attentional control competencies. All considered,
the present study aims to understand how the training on self-regulation strategies can have an impact
on attentional control competencies, specifically in selective attention. Additionally, the impact of selective
attention on arithmetic performance was also explored. Participants were 136 fourth grade students,
aged from 8 to 11 years old. From those, 68 participated in an intervention program which purpose was
to promote self-regulation. All participants completed a sociodemographic questionnaire, the Inventory of
Learning Self-regulated Processes (IPAA) adaptation and a subtest of the Coimbra Neuropsychological
Assessment Battery (BANC), in three moments (i.e., before, during and after the intervention). The
arithmetic performance was evaluated by resorting the score of the math tests, which focus was on
arithmetic skills. At the end of intervention, the experimental group showed higher levels of self-regulation,
selective attention and arithmetic competencies that were significantly different when compared to the
control group. The findings of this study can be important to better understand these variables and to
design better scholar practices.
O sucesso académico é um conceito complexo que compreende não só o bom desempenho académico
mas também o desenvolvimento de competências e a concretização dos objetivos de aprendizagem.
Muitas variáveis influenciam o sucesso académico, entre as quais estão a auto-regulação e as
competências de controlo atencional. Ainda assim, pouco se sabe sobre estratégias que desenvolvam
eficazmente as competências de controlo atencional. Posto isto, o presente estudo visa compreender
como o treino de estratégias de auto-regulação pode ter um impacto nas competências de controlo
atencional, especificamente na atenção seletiva. Além disso, o impacto da atenção selectiva no
desempenho na aritmética também foi explorado. Os participantes eram 136 estudantes da quarta
classe, com idades compreendidas entre os 8 e os 11 anos de idade. Destes, 68 participaram num
programa de intervenção que tinha como objectivo promover a auto-regulação. Todos os participantes
preencheram um questionário sociodemográfico, a adaptação do Inventário de Processos de Autoregulação
de Aprendizagem (IPAA) e um sub-teste da Bateria de Avaliação Neuropsicológica de Coimbra
(BANC), em três momentos (isto é, antes, durante e após a intervenção). O desempenho na aritmética
foi avaliado recorrendo à pontuação dos testes de matemática, que se centraram nas competências
aritméticas. No final da intervenção, o grupo experimental mostrou níveis mais elevados de autoregulação,
atenção seletiva e competências aritméticas que eram significativamente diferentes quando
comparados com o grupo de controlo. Os resultados deste estudo podem ser importantes para
compreender melhor estas variáveis e para conceber melhores práticas académicas.

Publicação

Ano de Publicação: 2020

Identificadores

ISSN: 202580890