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Work-family conflict, perceived organisational support and organisational commitment among Portuguese freight drivers

Work-family conflict, perceived organisational support and organisational commitment among Portuguese freight drivers

Silva, Isabel Maria Soares da

; Pinto, Carlos;

Santos, Gina Maria Gaio dos

;

Oliveira, Ana Teresa Ferreira

;

Veloso, Ana

| 2021 | URI

Artigo de Jornal

This study evaluated the relationship between the perception of work-family conflict (WFC)
and organisational commitment amongst a sample of Portuguese male freight drivers, as well as the
role that the perception of organisational support (POS) can play in this relationship. A questionnaire
survey was administered to 139 drivers who worked in a freight transport company (82 long-distance
and 57 short-distance drivers). The results point out high levels of WFC, independent of the driver type.
The WFC correlated negatively with the children's age, the number of hours worked weekly,
continuance and affective commitment. However, in this sample, the WFC did not prove to be a
predictor of affective and continuance organisational commitment, as these were only explained by the
POS. In addition to including other freight transport companies in order to increase the sample size, in
the future it is suggested to integrate the perspective of the drivers' spouses/partners in order to
deepen the understanding of WFC in this occupational group. Despite its limitations, this study joins the
few existing studies in the Portuguese context on WFC in professional drivers.
O presente estudo avaliou a relação entre a perceção do conflito trabalho-família (CTF) e do
compromisso organizacional numa amostra de motoristas portugueses do sexo masculino, bem como
o papel que a perceção de suporte organizacional pode desempenhar nessa relação. Os dados foram
recolhidos através de um questionário aplicado a 139 motoristas que trabalhavam numa empresa de
transporte de mercadorias (82 motoristas de longa distância e 57 de curta distância). Os resultados
indicam altos níveis de perceção CTF, independentemente do tipo de motorista. Além disso, o CTF
correlacionou-se negativamente com a idade das crianças, o número de horas trabalhadas
semanalmente e o compromisso organizacional (afetivo e calculativo). No entanto, nesta amostra, o
CTF não se revelou um preditor do compromisso organizacional afetivo e do compromisso calculativo,
tendo estes sido apenas explicados pela perceção de suporte organizacional. Além da inclusão de
outras transportadoras de mercadorias de modo a aumentar o tamanho da amostra, no futuro, sugere se a integração da perspetiva das(os) cônjuges/parceiras(os) dos motoristas de modo a aprofundar a
compreensão do CTF neste grupo ocupacional. Não obstante as suas limitações, este estudo junta-se
aos poucos estudos existentes em contexto português sobre o conflito trabalho-família em motoristas
profissionais.

Publicação

Ano de Publicação: 2021

Editora: Rede de Investigação sobre Condições de Trabalho (RICOT)

Identificadores

ISSN: 2182-9535