Passar para o conteúdo principal

Multiple-coding vs singlecode/default: analysis of learning strategies in pigeons

Multiple-coding vs singlecode/default: analysis of learning strategies in pigeons

Roque, Osvaldo Medeiros

| 2025 | URI

Diversos

To understand what learning strategies pigeons may use, we used a Symbolic Matching-to-
Sample task with three temporal samples (2, 6 and 18 seconds) where 2s was associated with one comparison (C1) and 6 and 18s were associated with the other comparison (C2). To learn these associations, animals could use two strategies: multiple-coding or single-code/default. In the former, animals create a code for each sample (e.g., “If 2s, then C1”; ”If 6s, then C2”; “If 18s, then C2”). In the latter, they create two codes, one specific to one sample (a single-code) and another that applies to all other samples, as a default rule (e.g., “If 2s, then C1”; “If ≠ 2s, then C2”). In four different tests – a Dark
Delay Test, a Generalization Test, a Lit Delay Test, and New Sample-delay Test – pigeons revealed behavioral patterns consistent with the single-code/default hypothesis in tests with delays. The
Generalization Test yielded ambiguous results that could be explained by a multiple-coding or singlecode/default. Considering these results, we conclude that animals can use the single-code/default as a learning strategy.
Para compreender quais as estratégias de aprendizagem utilizadas por pombos, construímos
uma tarefa de correspondência à amostra simbólica com três amostras temporais (2, 6 e 18 segundos). A amostra de 2s foi associada a uma comparação (C1) e as amostras de 6 e 18s foram associadas à outra comparação (C2). Para aprender esta tarefa, os animais podem usar duas estratégias: multiplecoding
ou single-code/default. Na primeira, os animais criam um código para cada amostra (e.g., “Se 2s, então C1”; “Se 6s, então C2”; “Se 18s, então C2”). Na segunda, criam dois códigos: um específico para uma das amostras (single-code) e outro que abrange as restantes amostras como uma regra padrão
(default) (e.g., “Se 2s, então C1”; “Se ≠ 2s, então C2”). Através de quatro testes – um Teste de Delay
Escuro, um Teste de Generalização, um Teste de Delay Iluminado e um Teste de New Sample-delay –
os pombos revelaram padrões comportamentais consistentes com a hipótese single-code/default nos
testes com delay. O Teste de Generalização produziu resultados ambíguos que podem ser explicados
pela estratégia single-code/default ou pela multiple-coding. Depois de considerar todos os resultados, concluímos que os pombos conseguem usar a estratégia single-code/default como uma forma de
aprendizagem.

Publicação

Ano de Publicação: 2025

Identificadores

ISSN: 204023564

ISBN: urn:tid:204023564